Something went wrong.

We've been notified of this error.

Need help? Check out our Help Centre.

Hoe stel je een goede fotografie briefing op?

Een goede fotografie briefing omschrijft wat er van het beeldmateriaal verwacht wordt en geeft informatie die helpt om deze verwachtingen waar te maken. Deze vormt hét fundament voor een geslaagd project en kan veel tijd besparen en houvast geven gedurende een project. In dit artikel deel ik een aantal tips die helpen bij het samenstellen ervan. Deze kunnen zowel de opdrachtgever als de fotograaf helpen bij het vinden creatieve oplossingen en goed communicerende beeldtaal. Beeldtaal waarmee je je als ondernemer, bedrijf of organisatie kan en wil profileren!

In de meeste briefings ligt de focus op feitelijke informatie. Deze gaat over WAT er vastgelegd moet worden en mag uiteraard niet ontbreken. 

Het is een goed idee om met deze feitelijke informatie te beginnen:

  • Wie of wat gaan er gefotografeerd worden?
  • Wanneer, eventueel naar schatting, zal dit gebeuren?
    Het is raadzaam om ruim voordat het project af moet zijn briefings te versturen, zodat er voldoende tijd is voor een goede voorbereiding welke de kwaliteit (zonder enige extra inspanning) ten goede komt.
  • Waar zal de fotografie plaatsvinden?
  • Hoeveel foto’s zijn er naar schatting nodig?
  • Is er een deadline wanneer het project af moet zijn?
  • Is er een budget bekend?
    Het kan veel afstemmen en daardoor tijd besparen om dit meteen al te noemen, maar je kan dit natuurlijk ook laten afhangen van een voorstel van de fotograaf.
  • Wie is de contactpersoon voor het project en wie voor de financiële afhandeling?

De informatie van hierboven zou kunnen resulteren in één van de volgende, heel verschillende, portretten:

Profielportretten voor Lenka de Graaf

Wat er vaak onderschat wordt bij het opstellen van een briefing, uit eigen ervaring en die van collega fotografen, is context die helpt om de bepalen wat de beelden moeten communiceren. Deze geeft stof om samen met de fotograaf tot creatieve ideeën te komen waarmee je je als opdrachtgever kunt onderscheiden. Feitelijke informatie is onmisbaar, maar de contextuele informatie is noodzakelijk om te bepalen HOE beeld eruit komt te zien en daar gaat het uiteindelijk om! 

Overweeg daarom om deze contextuele informatie aan de briefing toe te voegen:

  • Wat moeten de beelden uitstralen?
    Noem bijvoorbeeld een aantal kernwoorden. Vaak is het om een combinatie van kernwoorden die een doel omschrijven. Bijvoorbeeld; portretten die benaderbaarheid maar ook professionaliteit uitstralen, een ruimte die netheid toont zonder klinisch over te komen.
  • Voor welke doelgroep is het beeldmateriaal bestemd?
    Bijvoorbeeld: Bedrijven, particulieren, ouders met kinderen, hondenliefhebbers, doktoren?
  • Voor welke uitingen gaat het beeldmateriaal gebruikt worden?
    Beeld op sociale media is van kleiner formaat dan dat op een poster. Dit vereist een anders soort beeld en fotografische aanpak. Waarom zou je hier niet al op afstemmen voorafgaand aan het maken van het beeld?
  • Welke tekst en / of grafische elementen zullen in combinatie met het beeldmateriaal gebruikt worden?
  • Is er bestaand beeldmateriaal waarop de nieuwe beelden afgestemd moeten worden?
    Dit kan gaan om beelden die al gebruikt worden voor uitingen, maar ook beeld wat ter inspiratie gebruikt kan worden. 
  • Zijn er zaken die je graag, of juist niet in het beeld zou willen zien?
    Logo’s, kleuren, kleding, licht, donker, een glimlach etc.

Kortom: hoe specifieker het antwoord op deze vragen, hoe beter de beelden hierop afgestemd kunnen worden. Dat zal helpen om beeld te maken wat zo zuiver mogelijk een boodschap of verhaal kunnen overdragen. Mijn advies: zet beeld in zoals taal; beeldtaal. Het gaat niet alleen om WAT er vastgelegd wordt, maar vaak des te meer om HOE dit afgebeeld wordt. Deze tips zijn bedoeld voor zowel opdrachtgevers als fotografen / beeldmakers. Maak er gebruik van, deel het en doe er gerust je voordeel mee. Heb je aan de hand van eigen ervaringen tips of aanvullingen? Laat het maar weten, wie weet zijn ze geschikt om toe te voegen aan dit artikel.

Nieuwsgierig naar wat fotografie voor jou kan betekenen en zin om eens samen over deze vragen na te denken? De is de kans groot dat ik je kan helpen. Stuur me een mailtje of bel gerust, dan kunnen we samen eens kijken hoe ik je kan helpen om met beeld een verhaal te vertellen.

Met dank aan Maarten Boswijk, Florian Braakman, Vera Duivenvoorden en David Vroom voor het delen van hun ervaring.

Using Format