Een goede fotografie briefing omschrijft wat er van het te maken beeldmateriaal verwacht wordt en geeft informatie zodat die verwachtingen worden waargemaakt. Het is hét fundament voor een geslaagd project en kan veel tijd besparen en houvast geven gedurende een project. In dit artikel deel ik een aantal tips die helpen bij het opstellen van een goede briefing. Deze kunnen zowel de opdrachtgever als de fotograaf helpen bij het vinden van creatieve oplossingen en goed communicerende beeldtaal. Beeldtaal waarmee je je als ondernemer, bedrijf of organisatie kunt en wilt profileren!

In de meeste briefings ligt de focus op feitelijke informatie. Deze gaat over WAT er vastgelegd moet worden en mag uiteraard niet ontbreken. 

Begin met deze de informatie

  • Wie of wat zal er gefotografeerd worden?
  • Wanneer, eventueel naar schatting, zal dit gebeuren?
    Het is raadzaam om ruim voordat het project af moet de briefing te versturen, zodat er voldoende tijd is voor een goede voorbereiding die de kwaliteit (zonder enige extra inspanning) ten goede komt.
  • Waar vindt de fotografie plaats?
  • Hoeveel foto’s zijn er naar schatting nodig?
  • Wat is de deadline van het project?
  • Wanneer mag de fotograaf naar buiten treden met de beelden?
  • Wat is (ongeveer) het budget?
  • Wie zijn de contactpersoon voor het project en de financiële afhandeling?

Wat vaak wordt onderschat bij het opstellen van een briefing, weet ik uit eigen ervaring en die van collega fotografen, is context die helpt om de bepalen wat de beelden moeten communiceren. Deze geeft stof om samen met de fotograaf tot creatieve ideeën te komen waarmee je je als opdrachtgever kunt onderscheiden. Feitelijke informatie is onmisbaar, maar de contextuele informatie is noodzakelijk om te bepalen HOE beeld eruit komt te zien. En daar gaat het uiteindelijk om! 

Overweeg om deze contextuele informatie toe te voegen

  • Wat moeten de beelden uitstralen?
    Noem bijvoorbeeld een aantal kernwoorden. Vaak gaat het om een combinatie van kernwoorden die een doel omschrijven. Bijvoorbeeld; portretten die persoonlijkheid maar ook professionaliteit uitstralen, een ruimte die netheid toont zonder klinisch over te komen.
  • Voor welke doelgroep is het beeldmateriaal bestemd?
    Bijvoorbeeld: Bedrijven, particulieren, ouders met kinderen, hondenliefhebbers, dokters?
  • Voor welke uitingen wordt het beeldmateriaal gebruikt?
    Beeld op sociale media is van kleiner formaat dan dat op een poster. Dit vereist een ander soort beeld en fotografische aanpak. Het materiaal wordt beter als de fotograaf hier van begin af aan al rekening mee houdt.
  • Welke tekst en/of grafische elementen worden in combinatie met het beeldmateriaal gebruikt?
  • Is er bestaand beeldmateriaal waarop de nieuwe beelden afgestemd moeten worden?
    Dit kan gaan om beelden die al gebruikt worden voor uitingen, maar ook beeld dat ter inspiratie gebruikt kan worden. 
  • Zijn er zaken die je graag, of juist niet in het beeld zou willen zien?
    Logo’s, kleuren, kleding, licht, donker, een glimlach etc.

Samenvattend

Hoe specifieker het antwoord op deze vragen, hoe beter de beelden hierop afgestemd kunnen worden. Dat helpt om beeld te maken dat zo zuiver mogelijk een boodschap of verhaal kunnen overdragen. Mijn advies: zet beeld in zoals taal: beeldtaal. Het gaat niet alleen om WAT er vastgelegd wordt, maar vaak des te meer om HOE het afgebeeld wordt. Deze tips zijn bedoeld voor zowel opdrachtgevers als fotografen / beeldmakers. Maak er gebruik van, deel het en doe er je voordeel mee. Heb je tips of aanvullingen? Laat het me weten, wie weet zijn ze geschikt om aan dit artikel toe te voegen.

Nieuwsgierig naar wat fotografie voor jou kan betekenen?

Neem gerust contact op. Ik help je graag om met beeld jouw verhaal over te brengen.

Met dank aan Maarten Boswijk, Florian Braakman, Vera Duivenvoorden en David Vroom voor het delen van hun ervaring.